Jak skutecznie się uczyć? Uczenie kojarzy się ze szkołą. A ta, czasami, nie kojarzy się dobrze. Na przykład dlatego, że zmuszałeś się, albo byłeś zmuszany, do nauki tego, na co nie miałeś ochoty. Możliwe, że nauczyciel nie był odpowiedni i albo mówił w sposób mało zajmujący.
Do tego, chronicznie brak nam czasu i pragniemy efektywności.
Jeżeli intuicja mówi Ci, że naukę można zrealizować w efektywniejszy sposób niż w szkole, nie mylisz się.
Odczarowanie uczenia się i nadanie mu roli gadżetu. Dodania do niego elementu gry i rywalizacji. Wykonywania ćwiczeń w grupie. To kolejny poziom uczenia się.
W moim uczeniu pomogły mi dwie osoby: Scott Adams i Konrad Jerzak vel Dobosz.
Scott Adams, twórca Dilberta i autor wielu bestselerowych książek, mówi o różnicy między chęcią i decyzją oraz o tym, że system jest ważniejszy niż cel.
Konrad Jerzak vel Dobosz, najbardziej znany polski poliglota, opowiada, w jaki sposób inny poligloci wpłynęli na jego system uczenia się.
Jak skutecznie się uczyć – chęć czy decyzja?
Chęci są ważne na początku drogi, gdy wybierasz, w co inwestować swój czas. Zazwyczaj inwestujesz go w ten sposób, pokrywający się z Twoimi talentami. Oczekujesz wysokiej stopy zwrotu z tej inwestycji.
Kolejnym krokiem jest decyzja.
Jest znacząca różnica między chęcią i decyzją.
To jest bardzo ważne zdanie, powtórzę je jeszcze raz.
Jest znacząca różnica między chęciami i decyzją.
Mówi o tym Scott Adams w książce – „Jak przegrać prawie wszystko i wyjść z tego zwycięsko” (1).
Gdy chcesz czegoś, możesz o tym mówić, rozważać, fantazjować. Nie podejmujesz kroków, zbliżających do upragnionego stanu.
Możesz chcieć nauczyć się nowej technologii. Chcieć nowego telefonu. Chcieć awansu w pracy albo innej pracy.
To decyzja sprawia, że podejmujesz kroki.
Wiesz co poświęcić, żeby zbliżyć się do celu.
Spędzać mniej czasu na social media? Spędzać mniej czasu z rodziną? Ty wiesz najlepiej, co chcesz zmienić.
Podjęta decyzja wyzwala ciąg myśli i działań.
System – czyli jak skutecznie się uczyć?
To co jest poniżej, inspirowane jest książką Konrada Jerzaka vel Dobosz: Sekrety poliglotów (2).
Pamiętasz, jak uczyłeś się tabliczki mnożenia? Wykonywałeś kolejne powtórzenia.
Są aplikacje, które ułatwiają zapamiętywanie i wykonywanie powtórzeń (takie jak Quizlet albo Anki). Jest to uczenie na miarę 21 wieku. Dzięki nim możesz ćwiczyć z odstępami (3).
Widziałeś Duolingo? Wielką platformę do nauki języków? Z jednej strony powiesz, że to nauka na niezbyt efektywnym poziomie. Z drugiej strony dodane do nauki elementy gry pomagają utrzymać motywację. Widzisz na przykład swoje punkty w kontekście grupy.
Wykorzystuj skojarzenia, żeby oswoić to co nieznane. Zaczynasz swoją przygodę z IT, porównuj nowe abstrakcyjne definicje do tego co znane, fizyczne i namacalne. Nie wiesz co to baza danych? Ale wiesz, co to jest biblioteka. Nie wiesz, co to jest tabela w bazie danych? Ale wiesz, co to jest książka itd.
Ważne, żebyś zdefiniował swój system. To co działa na Ciebie.
Skuteczna nauka
Skuteczna nauka zaczyna się od decyzji. Skończyłeś fazę projektowania i przyszła pora na budowanie. Odrzuciłeś inne możliwości i wybrałeś tą.
Teraz pora na system. Najlepiej taki, dzięki któremu będziesz mógł powiedzieć, że codziennie odniosłeś sukces i jesteś z siebie zadowolony. Nawet jeżeli jeszcze nie jesteś u celu.
Każdego dnia, gdy realizujesz swój system, możesz poklepać się po ramieniu, utrzymać motywację i iść dalej.
Codzienne powtórzenia, praca w grupie, która idzie w podobnym kierunku, albo stworzenie masterminda to tylko niektóre z pomysłów na efektywny system.
Na koniec chciałem Ci pogratulować, bo szukanie sposobu na skuteczną naukę to też jest system.
Powodzenia w poszukiwaniu skutecznych narzędzi.
Jak skutecznie się uczyć – źródła:
(1) Scott Adams – Jak przegrać prawie wszystko i wyjść z tego zwycięsko
(2) Konrad Jerzak vel Dobosz – Sekrety poliglotów
(3) Jak działają powtórzenia z odstępami: